W naszej szkole realizowane są działania profilaktyczne z bazy programów rekomendowanych, finansowane z Urzędu Miasta Świdwin. Są to:
1) UNPLUGGED
Celem głównym programu jest ograniczenie używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki) przez młodzież, zmiana postaw i opinii wobec używania substancji psychoaktywnych oraz nabycie przez uczniów umiejętności chroniących przed używaniem substancji psychoaktywnych i zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców uczniów biorących udział w programie.
Zakładane rezultaty realizacji zadania:
– wzmocnienie umiejętności odmawiania,
– poprawa umiejętności interpersonalnych, komunikacyjnych,
– wzmocnienie poczucia własnej wartości.
2) PRZYJACIELE ZIPPIEGO
Celem programu jest troska o zdrowie, dobre samopoczucie i dobre funkcjonowanie małych dzieci, a także zapobieganie problemom w przyszłości poprzez wyposażenie dzieci w podstawowe umiejętności życiowe, społeczne i emocjonalne, radzenia sobie z trudnościami, ze zmianą i stratą oraz rozwiązywania konfliktów.
Zakładane rezultaty realizacji zadania:
– zwiększenie liczby pozytywnych strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
– poprawa umiejętności społecznych dzieci,
– poprawa atmosfery w klasie,
– zmniejszenie liczby zachowań antyspołecznych,
– poprawa wyników w nauce.
3) STRAŻNICY UŚMIECHU
Celem programu jest rozwój samoświadomości dzieci, kształtowanie ich umiejętności życiowych oraz społeczno–emocjonalnych, w tym radzenia sobie z trudnymi i nieprzyjemnymi uczuciami, a także umacnianie zaufania do siebie i do innych.
Zajęcia prowadzone w formie warsztatowej stwarzają dzieciom możliwość do:
rozwijania osobistej i społecznej świadomości,
refleksji nad tolerancją,
wzbogacania umiejętności radzenia sobie z trudnościami,
osiągnięcia stabilności emocjonalnej,
rozwijania umiejętności komunikacji.
Zakładane rezultaty realizacji zadania:
– wzrost zaufania do siebie i innych,
– uświadomienie sobie podobieństw i różnic,
– nabycie umiejętności przezwyciężania osobistych problemów,
– wzmocnienie więzi w klasie,
– wzmocnienie relacji nauczyciel – uczeń,
– poprawa klimatu społecznego szkoły,
– zmniejszenie poziomu agresji i przemocy wśród uczniów,
– zwiększona satysfakcji z pracy wśród nauczycieli.
4) TRENING ZASTEPOWANIA ADRESJI – ART
Celem programu jest nauka podstawowych umiejętności społecznych (komunikacji, radzenia sobie z emocjami i stresem, rozwiązywania problemów, stawiania i realizacja celów), nauczenie młodych ludzi samokontroli złości i agresji oraz opanowanie konkretnych umiejętności społecznych takich jak:
integracja grupy uczestników,
znajomość swoich mocnych i słabych stron,
współpraca w grupie rówieśniczej,
skuteczna i jasna komunikacja interpersonalna,
świadome rozpoznawanie, nazywanie i przeżywanie uczuć,
samokontrola złości i agresji,
radzenie sobie ze stresem,
nazywanie i wyrażanie swoich oczekiwań.
Zakładane rezultaty realizacji zadania:
– poprawa funkcjonowania społecznego uczestników w grupie rówieśniczej,
– zmniejszenie poziomu agresji, lęku, impulsywności, stresu,
– nauczenie młodych ludzi samokontroli złości,
– poprawa komunikacji interpersonalnej,
– zwiększenie świadomości swoich zalet i mocnych stron,
– stawianie realistycznych celów życiowych i umiejętne ich realizowanie.
5) APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ
Celem programu jest rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami, a także kształtowanie postaw optymizmu, empatii, wytrwałości i wiary w siebie.
Zakładane rezultaty realizacji zadania:
– ukształtowanie zakładanych postaw,
– nabycie przez uczniów umiejętności i kompetencji, zmiany w funkcjonowaniu grupy/klasy, w której program jest realizowany.
6) LOGUJ SIĘ Z GŁOWĄ
Celem programu jest rozwijanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z mediów elektronicznych i chronią przed e-uzależnieniami. Opracowane zajęcia pomagają w rozwijaniu kluczowych z punktu widzenia profilaktyki kompetencji życiowych.
Zakładane rezultaty realizacji zadania:
– zdobycie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z mediów elektronicznych i chronią przed e-uzależnieniami,
– rozwój kluczowych z punktu widzenia profilaktyki kompetencji życiowych.
7) MEDIATOR RÓWIEŚNICZY ORAZ KOORDYNATOR MEDIACJI RÓWIEŚNICZEJ
Program ma na celu zapobieganie występowaniu zachowań ryzykownych: agresji i przemocy poprzez rozwijanie u uczniów i uczennic umiejętności rozwiązywania konfliktów przy użyciu technik mediacyjnych. Program ukierunkowany jest na poprawianie u młodzieży umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych bez sięgania po środki uzależniające i poprawianie relacji w grupie oraz relacji dorosły – dziecko, nauczyciel – uczeń, poprzez nabycie umiejętności nazywania swoich potrzeb i stanowisk, zgodnie z zasadami bezkonfliktowej komunikacji. Proponowane sposoby i metody pracy, w ramach prowadzonych zajęć, będą miały na celu nabycie przez uczniów umiejętności rozwiązywania konfliktów bez przemocy, poprawienie atmosfery w szkole przez zmniejszenie poziomu napięcia i wrogości między uczniami oraz między uczniami i nauczycielami.
8) POZYTYWNA DYSCYPLINA
Konsultacje to indywidualne spotkanie z certyfikowaną edukatorką Pozytywnej Dyscypliny – Emilią Michaluk.
Podczas spotkania które odbyło się 10.10.2022r. w atmosferze zrozumienia i szacunku rodzice otrzymali wskazówki od których mogli zacząć wdrażać zmiany w swoim domu, tak aby wszyscy po prostu lubili się i spędzali wspólnie czas. Edukatorka dobierała indywidualne narzędzia wychowawcze do indywidualnych potrzeb. Wspólnie ustalała jak radzić sobie z trudnościami, które napotyka rodzic w domu wychowując swoje dzieci.
Więcej na stronie: https://emiliamichaluk.pl/