Text size: A-A+

ŚWIATOWY DZIEŃ WODY W „JEDYNCE”

„Przyspieszenie zmian” to hasło tegorocznego Światowego Dnia Wody. Nawiązuje do pogłębiającego się problemu miliardów ludzi na całym świecie, który dotyczy braku dostępu do źródła czystej wody oraz systemów wodno-kanalizacyjnych i sanitarnych. Dlatego wszelkie zmiany dotyczące wpływania na jakość wody i jej dostępność muszą objąć każdego mieszkańca naszej planety. Muszą to być działania podejmowane niezwłocznie i systematycznie.

W naszej szkole Światowy Dzień Wody obchodziliśmy przez cały tydzień, podczas którego:

  • Uczniowie z  klasy 6a przygotowali Laboratorium Wody i z dużym zaangażowaniem opowiadali o właściwościach wody młodszym dzieciom, demonstrowali zjawisko włoskowatości,  wyjaśniali, że  to,  czy dany przedmiot zatonie, czy będzie unosił się na powierzchni  zależy od jego  kształtu i sposobu zanurzania, pokazywali jak działa oczyszczalnia wody, udowadniali, że  mydło zmienia napięcie powierzchniowe wody, wykonane przez nich łódeczki szybko przemieszczały się w kierunku większego napięcia powierzchniowego, przygotowali doświadczenie „Bariera z tkaniny”, gdzie okazało się, że  woda wypełnia miejsca  między włóknami  tkaniny i  tworzy barierę przez którą się nie wydostaje, zademonstrowali efekt solanki pokazując, że  jajko tonie lub unosi się na wodzie w zależności od ilości wsypanej do niej soli, demonstrowali,  jak kropelka mydła „robi dziury”  na powierzchni wody posypanej pieprzem. Zainspirowali uczniów klas 1- 3 do  zgłębiania wiedzy na temat wody  i zachęcili do wykonania  samodzielnie doświadczeń z wodą w domu. Klasa 6a pracowała pod kierunkiem Pani Agnieszki Górskiej.
  • Uczniowie klasy 5a i 5b przygotowali gazetki na temat właściwości i znaczenia wody w przyrodzie, członkowie Koła Ekoodkrywców z klasy 6b, 8a, 8b edukowali uczniów klas młodszych i omawiali prezentację na temat zasobów wody na kuli ziemskiej, uczniowie klas młodszych uczestniczyli w eksperymencie przedstawiającym rozpuszczalność wody – nauczyciel prowadzący Pani Ewa Marciniak.
  • Uczniowie klas 1 – 3 uczestniczyli w aktywnej przerwie pokonując Wodny Tor Przeszkód z Przymrużeniem Oka. Dzieci  musiały przejść po kładce, skakać jednonóż po drabince, pokonać wielką tamę, obunóż wskoczyć do kilku kałuż, prześliznąć się pod niskim mostkiem, zarzucić wędki do celu, pokonać grubą rurę wodociągową i przeciągnąć się po chwiejnej kładce. Dzieci z chęcią i  radością  bawiły się na sportowo pod kierunkiem Pani Katarzyny Kosmali, Pani Edyty Pietrucik, Pani Małgorzaty Ziółkowskiej.

Każdy z nas ma wpływ, czasem minimalny, ale jednak istotny, na rozsądne gospodarowanie wodą. Ty i Twoja Rodzina, szkoła i społeczność, zakłady produkcyjne, pracownicy firm i urzędów możecie wpływać na zachowanie zasobów wodnych, zmieniając i kontrolując sposób, w jaki korzystacie, konsumujecie i zarządzacie wodą w swoim życiu. Na Ziemi zasoby czystej wody są ograniczone. Doceniajmy i szanujmy ją !!!

Tekst: Beata Wachowiak.

Zdjęcia: Edyta Pietrucik, Jarosław Pawelec. 

Autor

Tłumacz:

Wirtualna Gazetka Szkolna

Facebook Pagelike Widget

Licznik Odwiedzin

  • 612849Odsłon razem:
  • 278Odsłon dzisiaj:
  • 5190Odsłon miesięcznie:
Tłumacz »
Skip to content