Przejdź do treści

Text size: A-A+

Myślenie krytyczne w 1 klasie

LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE I B 

W miesiącu czerwcu w  klasie IB odbyła się lekcja z zastosowaniem rutyn Krytycznego Myślenia. Na zajęciach była obecna Pani Dyrektor Anna Lipkowicz. Zajęcia rozpoczęły się wierszem Juliana Tuwima „ Abecadło”, ponieważ tematem zajęć było „ Powtórzenie wiadomości o poznanych literach”. Celem lekcji była znajomość liter, ich podział na głoski, sylaby i litery oraz zastosowanie w praktyce. Dzieci , aby osiągnąć sukces musiały przypomnieć sobie wiele wiadomości.

Kryteriami sukcesu była umiejętność podziału liter na samogłoski i spółgłoski, głoski miękkie i dwuznaki.  Z tym też związane było pierwsze zadanie. Uczniowie rozpoczęli pracę rutyną „ Kawusia”. Podzieleni na cztery grupy rozdzielały zbiór wielu liter na wyżej wspomniane zestawy . Swoje pogrupowane litery umieściły na dużym domku wykonanym      z kartonu. Samogłoski znalazły swoje miejsce na dachu, bo są czerwone. Spółgłoski dzieci przykleiły   na całym domu, bo jest ich najwięcej,  głoski miękkie na jednym oknie i dwuznaki na drugim. Zadanie zakończono brawami , za dobrze wykonaną pracę.

Drugim sukcesem było poprawnie napisanie imion, zgodnie z zasadą. To była praca rutyną   „ Wędrujące kartki”. Dzieci miały w grupach przygotowany zestaw liter. Zadanie polegało na tym, aby dopisać imiona. To zadanie nie sprawiło nikomu trudności. Uczniowie nie zapomnieli  również o zasadzie wielkiej litery przy pisaniu imion. Każda grupa                   na zakończenie również  otrzymała zasłużone brawa.

Kolejnym sukcesem była umiejętność podzielenia wyrazu na głoski, sylaby i litery. Do tego zadania zastosowano rutynę „Windę”, która była również ewaluacją zajęć. Uczniowie otrzymali kartki, na których napisano zestaw wyrazów ( wyrazy z dwuznakami). Zadanie polegało na tym, aby każda grupa w krótkim czasie policzyła ile w wyrazie jest sylab, głosek i liter. Wszystkie grupy wykonały zadanie perfekcyjnie.

Przerywnikiem w pracy było odśpiewanie znanej piosenki „Pan Zegarek”.                              Następnie nauczycielka umieściła na tablicy litery, które były już ułożone w kolejności alfabetycznej. Uczniowie w czytaniu globalnym uczyli  się odczytywania alfabetu. W formie zabawy i atrakcji czytały również naprzemiennie raz dziewczynki raz chłopcy. Zabawa dzieciom bardzo się podobała.

Na koniec zajęć zastosowano na czerwonej wstążce rutynę  „ Proste-Złożone”. Wszyscy uczniowie uznali, że zajęcia były łatwe i ustawili się po stronie „proste”.       Wszystkie w/w  rutyny były dla dzieci doskonale znane, ponieważ stosowano  je  w ciągu całego roku szkolnego.

Stosowanie rutyn na zajęciach sprawiły , że były one ciekawe i atrakcyjne dające wszystkim uczniom możliwość wykazania się swoimi  wiadomościami  i umiejętnościami.

Autor

Tłumacz:

Wirtualna Gazetka Szkolna

Facebook Pagelike Widget
Tłumacz »