LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE I B
W miesiącu czerwcu w klasie IB odbyła się lekcja z zastosowaniem rutyn Krytycznego Myślenia. Na zajęciach była obecna Pani Dyrektor Anna Lipkowicz. Zajęcia rozpoczęły się wierszem Juliana Tuwima „ Abecadło”, ponieważ tematem zajęć było „ Powtórzenie wiadomości o poznanych literach”. Celem lekcji była znajomość liter, ich podział na głoski, sylaby i litery oraz zastosowanie w praktyce. Dzieci , aby osiągnąć sukces musiały przypomnieć sobie wiele wiadomości.
Kryteriami sukcesu była umiejętność podziału liter na samogłoski i spółgłoski, głoski miękkie i dwuznaki. Z tym też związane było pierwsze zadanie. Uczniowie rozpoczęli pracę rutyną „ Kawusia”. Podzieleni na cztery grupy rozdzielały zbiór wielu liter na wyżej wspomniane zestawy . Swoje pogrupowane litery umieściły na dużym domku wykonanym z kartonu. Samogłoski znalazły swoje miejsce na dachu, bo są czerwone. Spółgłoski dzieci przykleiły na całym domu, bo jest ich najwięcej, głoski miękkie na jednym oknie i dwuznaki na drugim. Zadanie zakończono brawami , za dobrze wykonaną pracę.
Drugim sukcesem było poprawnie napisanie imion, zgodnie z zasadą. To była praca rutyną „ Wędrujące kartki”. Dzieci miały w grupach przygotowany zestaw liter. Zadanie polegało na tym, aby dopisać imiona. To zadanie nie sprawiło nikomu trudności. Uczniowie nie zapomnieli również o zasadzie wielkiej litery przy pisaniu imion. Każda grupa na zakończenie również otrzymała zasłużone brawa.
Kolejnym sukcesem była umiejętność podzielenia wyrazu na głoski, sylaby i litery. Do tego zadania zastosowano rutynę „Windę”, która była również ewaluacją zajęć. Uczniowie otrzymali kartki, na których napisano zestaw wyrazów ( wyrazy z dwuznakami). Zadanie polegało na tym, aby każda grupa w krótkim czasie policzyła ile w wyrazie jest sylab, głosek i liter. Wszystkie grupy wykonały zadanie perfekcyjnie.
Przerywnikiem w pracy było odśpiewanie znanej piosenki „Pan Zegarek”. Następnie nauczycielka umieściła na tablicy litery, które były już ułożone w kolejności alfabetycznej. Uczniowie w czytaniu globalnym uczyli się odczytywania alfabetu. W formie zabawy i atrakcji czytały również naprzemiennie raz dziewczynki raz chłopcy. Zabawa dzieciom bardzo się podobała.
Na koniec zajęć zastosowano na czerwonej wstążce rutynę „ Proste-Złożone”. Wszyscy uczniowie uznali, że zajęcia były łatwe i ustawili się po stronie „proste”. Wszystkie w/w rutyny były dla dzieci doskonale znane, ponieważ stosowano je w ciągu całego roku szkolnego.
Stosowanie rutyn na zajęciach sprawiły , że były one ciekawe i atrakcyjne dające wszystkim uczniom możliwość wykazania się swoimi wiadomościami i umiejętnościami.